Who and Where Summoned the Priest and the Deacon? On One Graffito from the Assumption Cathedral of Vladimir

 

Maria M. Drobysheva

State Academic University of the Humanities

Financing: state assignment of the Ministry of Sciences and Higher Education of the Russian Federation: topic FZNF-2023-0003 “Traditions and values of society: mechanisms of formation and transformation in the context of global history” No. 1022040800353-4-6.1.1; 5.9.1 (at the State Academic University for the Humanities)

 

Full text (pdf)

For citation: Drobysheva, Maria M. Who and Where Summoned the Priest and the Deacon? On One Graffito from the Assumption Cathedral of Vladimir // Graphosphaera. 2024. Vol. 4. № 2. P. 400–405. URL: http://writing.igh.ru/index.php?id=2024-4-2-400-405 

DOI: 10.32608/2782-5272-2024-4-2-400-405

Abstract: In 2008, a graffito consisting of two lines with the same text was discovered in the altar area of the Assumption Cathedral in Vladimir on a painting made in the era of Andrei Rublev. Albina A. Medyntseva, who analyzed the inscription, considered it to be a record of an order for services, which the priest and deacon of the Assumption Cathedral had to fulfill by going to the “stan”. The duplicate inscription in such a case is a consequence of the repeated call of the temple clerics. According to the clarified reading, the graffito records the use of the folk form of the name ЕвстафийОстаня («Wстанѧ»). The inscription should be interpreted in such a way that Ostanya summons ‘the priest and the deacon’ of the Assumption Cathedral to some judicial or administrative proceedings. If these conclusions are true, the double graffito with the same text in the place of direct service of the summoned becomes a very interesting example of a summons reflected in the church epigraphy of the first half of the 16th century.

Key words: business writing, Old Rus, graffiti, epigraphy, records, the Assumption Cathedral in Vladimir, writing

Литература / References

Акты, собранные в библиотеках и архивах Российской Империи Археографическою экспедициею Императорской академии наук. СПб., 1836. Т. 1. [Akty, sobrannyye v bibliotekakh i arkhivakh Rossiyskoy Imperii Arkheograficheskoy ekspeditsii Imperatorskoy Akademii Nauk (Acts Collected in the Libraries and Archives of the Russian Empire by the Archaeographic Expedition of the Imperial Academy of Sciences). St-Peterburg, 1836. T. 1.]

Вера и власть. Эпоха Ивана Грозного: [Издание к одноименной выставке 12 декабря 2007 года – 12 апреля 2008 года] / Авт. вступ. ст. и сост. Т. Е. Самойлова. М., 2007. [Vera i vlast'. Epokha Ivana Groznogo (Faith and Power. The Age of Ivan the Terrible) / Ed. T. E. Samoylova. Moscow, 2007.]

Веселовский С. Б. Ономастикон: Древнерусские имена, прозвища и фамилии. М., 1974. [Veselovskiy S. B. Ononomastikon: Drevnerusskiye imena, prozvishcha i familii (Onomasticon: Old Rus Names, Nicknames and Surnames). Moscow, 1974.]

Гиппиус А. А., Дробышева М. М. «Руга» в граффито № 9 Софии Киевской // Восточная Европа в древности и средневековье. М., 2020. Вып. 32: Сравнительные исследования социокультурных практик. С. 58–65. [Gippius A. A., Drobysheva M. M. «Ruga» v graffito № 9 Sofii Kiyevskoy (“Ruga” in Graffito N 9 of the Cathedral of St Sophia of Kiev) // Vostochnaya Yevropa v drevnosti i srednevekov'ye. Moscow, 2020. Vyp. 32. S. 58–65.]

Гиппиус А. А., Дробышева М. М. Церковное и светское право в надписях-граффити Смоленска и Старой Рязани // Восточная Европа в древности и средневековье. М., 2021. Вып. 33: Роль религии в формировании социокультурных практик и представлений. С. 67–72. [Gippius A. A., Drobysheva M. M. Tserkovnoye i svetskoye pravo v nadpisyakh-graffiti Smolenski i Staroy Ryazani (Church and Secular Law in Graffiti Inscriptions of Smolensk and Old Ryazan) // Vostochnaya Yevropa v drevnosti i srednevekov'ye. Moscow, 2021. Vyp. 33. S. 67–72.]

Гиппиус А. А., Дробышева М. М. «Пришествие Святослава»: киевское граффито № 9 и его исторический контекст // Российская история. 2022. № 5. С. 3–18. [Gippius A. A., Drobysheva M. M. «Prishestviye Svyatoslava»: kiyevskoye graffito № 9 i yego istoricheskiy kontekst («The Coming of Sviatoslav»: Kievan Graffito N 9 and Its Historical Context) // Rossiyskaya istoriya. 2022. № 5. S. 3–18.]

Гиппиус А. А., Михеев С. М. Еще раз о древнерусских надписях на стенах церкви Св. Пантелеймона в Галиче // Труды Отделения историко-филологических наук. Т. 9: 2019. М., 2020. С. 181–204. [Gippius A. A., Mikheyev S. M. Yeshche raz o drevnerusskikh nadpisyakh na stenakh tserkvi Sv. Panteleymona v Galiche (Once Again about the Old Rus Inscriptions on the Walls of the Church of St Panteleimon in Galich) // Trudy Otdeleniya istoriko-filologicheskikh nauk. T. 9: 2019. Moscow, 2020. S. 181–204.]

Грамоты Великого Новгорода и Пскова / Под ред. С. Н. Валка. М.; Л., 1949. [Gramoty Velikogo Novgoroda i Pskova (Charters of Veliky Novgorod and Pskov) / Ed. S. N. Valk. Moscow; Leningrad, 1949.]

Дробышева М. М. Граффито № 25 из Софии Киевской: что мы знаем о покупке «Бояновой земли»? // Вестник Пермского университета. Сер.: История. 2020. Вып. 1 (48). С. 130–145. [Drobysheva M. M. Graffito № 25 iz Sofii Kiyeva: chto my znayem o pokupke «Boyanovoy zemli»? (Graffito № 25 from St Sophia Cathedral in Kiev: What Do We Know About The Purchase of "Boyan’s Land"?) // Vestnik Permskogo universiteta. Ser.: Istoriya. 2020. Vol. 1 (48). S. 130–145.] (а)

Дробышева М. М. Деловая тематика в древнерусских надписях-граффити // История: Электронный научно-образовательный журнал. 2020. Вып. 6 (92). [Drobysheva M. M. Delovaya tematika v drevnerusskikh nadpisyakh-graffiti (Business Topics in the Old Rus Graffiti) // Istoriya: Elektronnyj nauchno-obrazovatel’nyj zhurnal. 2020. Vyp. 6 (92).] URL: https://history.jes.su/S20798784001r0063-8-1. (б)

Зализняк А. А. Древненовгородский диалект. 2-е изд., перераб. с учетом материала находок 1995–2003 гг. М., 2004. [Zaliznyak A. A. Drevnenovgorodskiy dialect (Old Novgorodian Dialect). 2nd ed. Moscow, 2004].

Медынцева А. А. Надписи-граффити Успенского собора во Владимире // Археология Владимиро-Суздальской земли. М.; СПб., 2011. Вып. 3. С. 171–180. [Medyntseva A. A. Nadpisi-graffiti Uspenskogo sobora vo Vladimire (Inscriptions of the Assumption Cathedral in Vladimir) // Arkheologiya Vladimiro-Suzdal'skoy zemli. Moscow; St-Peterburg, 2011. Vyp. 3. S. 171–180.]

Поротников П. Т. Материалы для словаря вариантов полных личных имен. II // Вопросы ономастики. Свердловск, 1982. Вып. 15. С. 90–115. [Porotnikov P. T. Materialy dlya slovarya variantov polnykh lichnykh imen. II (Materials for a Dictionary of Variants of Full Personal Names. II) // Voprosy onomastiki. Sverdlovsk, 1982. Vyp. 15. S. 90–115.]

Cловарь русских иконописцев XI–XVII веков / Ред.-сост. И. А. Кочетков. 2-е изд., испр. и доп. М., 2009. [Slovar' ikonopistsev russkikh XI–XVII vekov (Dictionary of Russian Icon Painters of the XI–XVII centuries) / Ed. I. A. Kochetkov. 2-nd ed. Moscow, 2009.]

Тупиков М. Н. Словарь древнерусских личных собственных имен // Записки Отделения русской и славянской археологии императорского Русского археологического общества. СПб., 1903. Т. 6. С. 58–913. [Tupikov M. N. Slovar' drevnerusskikh lichnykh imen (Dictionary of Old Rus Personal Names) // Zapiski Otdeleniya russkoy i slavniskoy arkheologii imperatorskogo Russkogo arkheokoye obshchestva. St-Peterburg, 1903. T. 6. S. 58–913.]

Published on  December 18th, 2024